Ennenkuin alamme trimmaamaan lennokkiamme, mietitäänpä hetki mitä olemme tekemässä.
Monesti tuntuu että trimmaus on enemmistölle RC-lennättäjistä lähinnä sitä että katotaan sormin että painopiste on sinne päin ja säädetään ne trimmivivut niin että kone kulkee edes jollain kaasuasetuksella suoraan. No monelle tämä riittääkin.
Kun lennätystaidot kehittyvät ympyrän surraamisesta enemmän taitolennon suuntaan, on aika alkaa perehtyä tarkemmin myös lennokin trimmaamiseen. Trimmauksen tarkoitus on tehdä taitolennokista mahdollisimman helppo ja johdonmukainen lennättää. Taitolento-ohjelmien lennättämisessä on tarpeeksi tekemistä muutenkin että tarvitsee kokoajan ”tapella” konetta vastaan kun se ei tee mitä käsketään.
Ideaalinen taitolennokki lentää luotisuoraan kuin juna kun se on kerran sille kurssille ohjattu, oli lennokki sitten missä asennossa tahansa eikä hätkähdä jokaisesta pienestä tuulenpuuskasta. Ohjaimet ovat tarpeeksi herkät kaikkien liikkeiden suorittamiseen, mutta eivät yhtään liian herkät jotta ohjaus on mahdollisimman tarkka. Ohjaimet toimivat täysin erillään, kukin kääntäen konetta vain yhden akselin suhteen:
- Korkeusperäsin kääntää konetta vain vaaka-akselin suhteen (nokka nousee/laskee), ei kallista pituusakselin tai käännä pystyakselin suhteen
- Siivekkeet kallistavat konetta vain sen pituusakselin suhteen, eivät käännä pysty- tai vaaka-akselin suhteen
- Sivuperäsin kääntää konetta vain pystyakselin suhteen (nokka kääntyy), eivät kallista pituusakselin tai käännä vaaka-akselin suhteen
- Kaasu säätää vain lennokin nopeutta, kone ei kallistu tai käänny eri kaasun asennoilla minkään akselin suhteen